Alla inlägg under december 2008

Av Catherine - 31 december 2008 12:43

I dag kl.13.00 stänger Filippas Ridsport för i år, ja, webshopen stänger ju förstås aldrig.


Vi vill tacka alla våra web- och mässkunder runt om i Sverige samt våra kunder i butiken för ett gott 2008 och välkomna Er alla tillbaka 2009.


Gott slut och ett riktigt Gott Nytt År önskar fam Buhrenstjerna m personal.

Av Catherine - 29 december 2008 22:04

Som ni alla säkert har märkt har alla vi på Filippas Ridsport haft en välbehövlig semester över jul. I dag måndag har Mimmie och jag haft fullt upp i butiken hela dagen och det känns att vardagen så smått börjar återvända.


I morse blev Filippa och jag väckta av pappa A och ett stearinljus. Det var strömavbrott i Göteve sen tidig morgon och huset var iskallt! När vi väl fammlat i mörkret och fått på lite kläder upptäckte vi också att vi förstås även var utan vatten, man brukar ju bli det när pumpen står still....Ingen tandborstning, inget morgonkaffe och ingen ström i staketet till hästarna och ute visade termometern -10, då tycker jag inte att dagen får en bra start!


I bilen var det dock fungerande värme och på dagis ordinarie fröknar vilket gjorde fortsättningen lite bättre.


Vi har som sagt haft fullt upp i butiken, många verkar vara lediga, vi har börjat vår lilla ombyggnad som vi kallar det och inventeringen har börjat. Allt i sin ordning till slut alltså.


Det tar onekligen på vinterkollektionen och man kan inte annat än se fram emot de nya vår och sommarkläderna, trots att det är två månader kvar. Får vi bara nyårs- och trettonhelgerna överstökade så kan vi börja förberedelserna inför EuroHorse som startar den 19 februari med en förhoppningsvis större monter med specialinslag, vi får väl se!!?!


Innan dess finns två Stockholmsresor inbokade, en för att köpa Kingsland till nästa vinter och en enbart för nöjes skull. Den nya almenackan börjar redan bli mer och mer använd, och jag misstänker att 2009 kommer att snurra ännu lite fortare än det gjorde i år. Härligt!!


Nu måste snart skönhetssömnen ta vid, i morgon blir det hårdkörning i butiken innan vi tar jullov akt två. Vi håller öppet till kl.13.00 den 31:a, ledigt den 1:a, hel dag som vanligt den 2:a och lördagsöppet den 3:e. Öppet till 13.00 den 5:e och stängt den 6:e. Onsdagen den 7 januari återgår livet till den vanliga rytmen och det känns ju lika bra det.


Hoppas Ni alla haft en lika skön och fröjdefull jul som vi!





Av Catherine - 22 december 2008 13:36

Filippas Ridsport gör idag sin sista dag före jullovet, i morgon kokar vi skinka !!!

Vi öppnar igen lördag den 27/12 vilket betyder fyra stängda dagar.


Vi önskar Er alla en riktigt riktigt God Jul !



Av Catherine - 18 december 2008 21:32

Sitter här med gröna gräsmattor och massor av lera utanför huset och det är ju bara fem dagar kvar till julafton. Det blir nog en grön jul till i Falköping!


I dag var det sk Drop In på dagis vilket innebär fika med barnens egenhändigt bakade pepparkakor och julklappar till fröknarna. Det var trevligt och Filippa tyckte att det var kul att mamma "gick " på dagis. Ett efter ett klaras uppdragen av.


Nu har jag tre arbetsdagar kvar i butiken innan jag själv faktiskt är sk ledig sju dagar i rad, helt otroligt! Snart sitter jag dock här igen och summerar nyårsafton........det går så fort, vem kan slå i bromsen?


I butiken har det verkligen tagit fart, likaså i webshopen där vi nu inte längre kan lova att klapparna kan komma fram till jul. I dag var nog sista chansen. Posten tar ju två arbetsdagar på sig och sen hänger det lite på respektive utlämmningsställe också.


Själv är jag egentligen klar med mina klappar sen länge, det värsta är att det blir svårt att sluta. Mycket kan ju alltid bli mer. Tjejerna i butiken brukar säga att jag alltid "googlar" på allt, och jag ska välvilligt erkänna att jag så även gjorde på "julklappsrim" !!!


Det finns ju redan sidor fulla med dem så varför tänka själv? Ett rim har jag dock kommit på alldeles själv och jag är mycket stolt över det. Kan ju här inte avslöja det,för nån kanske läser och då blir det ju inte lika kul....


I dag fick butiken en massa julkort och till och med julklapp, vi tackar för detta. Den julhälsning som nog värmde mest var den från "mässpersonalen". Jag hoppas Ni vet att utan Er hade inget varit möjligt och jag kan inte i ord eller handling tacka Er tillräckligt, men nu ses vi ju snart igen!


Har i dag även fått i väg alla extra bokningar såsom parkering, eluttag osv. på fax och per post rörande Euro Horse, tänk snart är det mässdags igen! Nu ska skönhetssömnen få ta vid, i morgon kan det bli många paket att slå in.

Av Catherine - 16 december 2008 14:55

      Jordskalv kändes i Skaraborg

Ett för svenska förhållanden mycket kraftigt jordskalv drabbade Skåne och Södra Sverige nu på morgonen. Skalvet har känts av även i södra Skaraborg, enligt boende i bland annat Floby och Arentorp.

Skalvet uppmätte mellan 4,5 och 5,0 på Richterskalan och kan innebära sprickor i husfasader.

Reynir Bödvarsson vid Seismologiska institutet i Uppsala beräknar preliminärt med att skalvet var mellan 4,5 och 5 på Richterskalan. Skalvets centrum ligger enligt Bödvarsson ungefär 60 kilometer öster om Malmö och 9 kilometer nordöst om Ystad.

Även i södra Skaraborg har människor känt av jordskalvet.

- Jag och min man vaknade klockan 6:22 av att sängarna skakade, berättar en kvinna i Floby för Sveriges Radio Skaraborg.

I trakterna kring Vara och Lidköping har skalvet känts av, men enligt räddningstjänsten i Falköping och SOS Alarm i Göteborg så har inga larm kommit in på grund av detta, uppger Radio Skaraborg.


När jag själv fick morgonens första telefonsamtal, som var från min man, berättar han om den "dramatik" som utspelade sig i vårt kök när Filippa och jag sov som bäst. Adventsljusstakar som skakade i fönstren osv..... Fy, va läskigt när man tänker efter.


Vi är så vana vid vår vardagslyx, inga katastrofer och inga krig, ingen svält eller förorenat vatten, men vad är det som säger att vi inte kan drabbas?


Speciellt såhär i juletid borde vi alla stanna upp och fundera över hur det ser ut på andra sidan klotet. Jag har i allafall skänkt en julslant till Rädda Barnen, även om det känns som en droppe i havet. Tänk vad många vi är som borde och kan göra mer.


Jag hoppas jag nån gång i detta liv får chansen att ge en hjälpande hand, gör inte du?


Om sex dagar har vi jullov i butiken, även om det blir kort, så blir det dock jullov i år också. Vi hoppas vi klarar oss utan jordskalv och katastrofer!

Av Catherine - 14 december 2008 10:33

I går var det ju som bekant Lucia och för oss som bor i Göteve var det traditionsenligt firande i den lilla bygdegården. Detta event hade jag själv faktiskt glömt bort, men som tur är har en granne till oss koll på allt.

I torsdags fick jag tag på lucialinne storlek litet och tärnljuset,  glitter visste jag fanns hemma. Batteri gick att inhandla på vägen hem i samband med tankning, så, allt blev fixat i all hasst. Så i går kväll tågade vår lilla tärna så fint in på led tillsammans med kompisen Ebba. Alla barnen, förutom Filippa, stod fint uppställda och sjöng så gott de kunde. Filippa körde lite egen show med discomoves och diverse och jag kan lova att det var inte bara jag som skrattade! Men vad gör väl det, är men dryga 3 år så blir man förlåten det mesta.


Det fikades och pratades med alla bybor och sen kom självaste tomten till alla barns stora lycka, i säcken fanns godispåsar till alla. Helkväll i Göteve alltså!


Nu har vi en dryg vecka kvar till jul och här börjar snön smälta igen. Har vi tur kommer det en ny laddning nästa vecka!?


Att samla har egentligen aldrig varit nåt för mig trots att det sägs att det bor en samlare i oss alla. Men förra året när vi var utställare på Globen första gången köpte jag en svart stegrande häst av vår montergranne, den passar finfint i butiken. Hela året har den stått på kassapparaten och i år gick jag tillbaka och köpte en till. 2008 har ju varit året med tema shetland eftersom Filippa har börjat sin ryttarkarriär, dessvärre fanns det ingen shettis som var svart som vår lilla Black Beauty hemma, så det fick bli en liten skäck. Vi får väl se till nästa Globen vad 2009 har haft att erbjuda!?




Av Catherine - 10 december 2008 21:59

Äntligen är det tyst och lugnt i huset och man får väl säga att arbetsdagen är slut, snart...I morse regnade det men när det var dags att åka hem var det minus två och snö, men omväxling förnöjer eller vad säger man.


I dag var det full fart från start till mål på Filippas Ridsport, jättekul med alla julklappssugna kunder och en del av paketen var jag riktigt nöjd med! Får man berömma sig själv så ska jag göra det nu! Åh, vilka fina paket du har gjort sa en kund idag och det värmde. Jag blir snabbare och snabbare och de blir faktiskt riktigt "juliga". Att slå in paket är ju superkul, man hinner undra vad personen ska tänka på när han eller hon på julafton får öppna mina , med omsorg, inslagna paket.


Det svåraste och kanske inte dagens bästa blev det sista strax efter sex, en stor rund burk, hur får man det fint utan passade kartong?


I går var det Mimmie som höll ställningarna i butiken, Filippa skulle ju gå till tandläkaren för första gången!!! Jag planerade in en heldag, vi skulle fixa lite på stan, gå till tandläkaren, handla mat och så vidare, va kul!!! Dagen slutade i fullständigt kaos.


Medan jag själv hamnade i korsförhör angående mat- och godisvanor, tandborstning och rutiner höll Filippa själv med tillåtelse av tandläkaren på att utforska hela rummet!! Titta, det kommer vatten här! Lite stressande..... Så var det då dags att öppna munnen och få sina tänder räknade, observera räknade,inte rotfyllda eller utdragna....men hon vägrar att gapa! Efter 45 min konstaterade Filippa själv lugnt att -mamma, dina kinder är så varma och alldeles röda!? Konstigt, pulsen var på 3000 och adrenalinet pumpade, man ska ju vara pedagogisk och lugn. Finns det ingen munstege till trottsiga treåringar? Tandläkaren fnissade lite artigt, men jag menade(nästan...) allvar med min fråga.


Efter mycket om och men bokades en ny tid i januari, och det blir pappa som får ta den striden! Jag har gjort mitt hos tandläkaren för ett bra tag framöver!!!! Vi har nu beslutat att vi pratar inte mer om detta så får vi se hur det går nästa gång!? Men till historien hör att dagen blev aningen omplanerad och jag har inte varit så arg sen jag vet inte när.


En häst går att ge lite lugnande, en munstege och sen står den så snällt och låter sig undersökas, men på vår Filippa biter inte ens hoten om tomtens frånvaro på julafton....................


I morgon torsdag är almenackan alldeles blank, en helt vanlig dag på Filippas alltså. Jag har efter två år som butiksinnehavare lärt mig att det betyder ingenting...vad som helst kan hända! Så är också livet som småbarnsförälder, vad som helst kan hända!


Tack Christer för all hjälp idag! C är min dataguru, han löser alla mina problem med webben, ordrar och konstigheter....jag löste nåt litet idag som verkade så stort! Jag tror att vi alla snart behöver jullov.



Ovido - Quiz & Flashcards