Alla inlägg under november 2008

Av Catherine - 30 november 2008 02:04

Bilder och referat från Globen kommer nog inte førænn på måndag!


Take me down to the paradise city where the grass is green and the girls are pretty,,,,ohooohoohooo take me home!!!!............................


Hær på Globen hotellet ær det livat..............JO men visst.........

Av Catherine - 25 november 2008 21:48

Nu är det tolv timmar kvar till avfärd, avfärden till Stockholm International Horse Show och monter D:30 på ridsportmässan!


All kraft denna vecka så långt har gått till att packa och packa lastbilen. I morgonbitti hoppas jag att vår egen packning kan trängas på de centimeter som finns kvar!? Återstår nu är endast att tanka, tuta och köra.


Jag hoppas att jag kan blogga från Globen trots att jag ännu inte införskaffat en bärbar, hotellet har säkert en lösning på detta. Kan de lyckas få in fem vuxna på vårt hotellrum en natt så löser de säkert mina datorproblem.


I år är det elfte året för Globen tävlingarna men första året för Eventfirman som håller i mässan. Detta kan jag lova ha inneburit lite huvudbry inte bara för mig utan för fler utställare. Som ett litet exempel kan nämnas att de trodde att vi skulle acceptera att parkera lastbilarna på Enskede IP, enligt kartan tre tunnelbanestationer från Globen, utan att protestera! I fredags fick jag äntligen beskedet att vissa har fått speciellt P-tillstånd utanför Globen till den nätta summan av 800 plus moms och jag är en av dessa.


Detta besked via mail är utskrivet på papper och redan inlagt i lastbilen, det ska bli väldigt spännande att se hur rörigt det i verkligheten blir när vi väl kommer fram i morgon. Summan för parkeringen är väl inget att orda över då vi är beroende av bilen som lager, men i Falköping kan jag inte minnas att jag någonsin har betalat för en parkering. I Scandinavium betalade vi drygt tvåtusen plus moms för parkering, men då var det inne i själva mässhallen och alldeles super så allt är ju relativt!


Jag ska försöka föreviga denna resa med kameran så vi kan lägga ut lite bilder nästa vecka när vi är tillbaka i verkligheten.


Ni som kommer till butiken resten av veckan kommer se att det är lite glesare på hyllorna än vanligt, men vi har kontakt med hemmapersonalen så är det något som ska åka hem till Falköping igen, säg bara till!


Det är många som har ringt om diverse varor senaste dagarna, besökare som ska till Globen och som handlade av oss förra året, SUPERKUL tycker vi. På fredag ses vi igen. Och Gabbi, och Agneta, och mamma, och pappa....


Har ni sett att vi from igår även kan erbjuda kortbetalning i webshopen? Har knappt hunnit förstå hur detta funkar själv ännu, men det gör det. Webshopen har tyvärr hunnits med lite dåligt sista veckorna, men jag lovar en bättring efter Globen, det är livet före och efter!


Fick idag mail ang mässan på Scandinavium i februari,-nu är det bara tre månader kvar, du vet väl att du kan annonsera....bla bla bla. ÅH vi har ju inte gjort Globen än! Senare kom mail från Kingsland att deadline är 20 februari att köpa in vinterkollektionen för nästa vinter, hjälp vi har ju fullt upp med denna kollektion.........Världen är galen, ska vi inte hinna andas längre? Som i tv reklamen -visst är det kul att mata duvor i parken, men det är ju inte för duvornas skull vi ska hålla oss friska! Eller vad hon nu säger...


Håll tummarna att allt går enligt planerna i morgon och att dubbdäcken håller hela vägen....I morgon kväll sitter vi i bubbelpoolen och dricker vin...................



Av Catherine - 22 november 2008 12:39

För andra gången händer samma misstag, hela min text försvinner när jag ska hämta min bild............jag vägrar börja om, nån borde fixa lite fler funktioner i denna tjänst.

Bilden visar i allafall ett grönt Falköping som vilar på historiska marker, visste ni att Falköping har Sveriges äldsta gata. Och idag är faktiskt gatorna vita i Falköping, solen skiner och det är underbart vackert. Ingen lera på skorna vid utsläpp i morse, bara frusna vattenhinkar och extra superhalt med sommardäck....Alla perioder har sin tjusning.


Fick ni också nya Hippson magasinet i går? Om inte så köp den. Mycket bra läsning och massor av fina julklappstips. Det tråkiga är att man numera inte är minst i familjen och får mest julklappar, mamma och pappas nya favorit minsting är ju Filippa och hon kommer att var svettig och röd om kinderna av alla julklappar. Precis som jag själv var en gång i tiden, numera får man vara assistenten med sax och samla ihop alla julklappspapper. Men faktiskt är det helt okej att inte vara minst längre, julen är ju lite barnens kan jag tycka. Jag är ju vuxen nu! För oss vuxna är det lite ledighet och tid för god mat och trevligt umgänge. Jag tror att jag ska gå och köpa mig en egen julklapp, den är dock stor och behöver förankras i styrelsen, vi får väl se vad tomten har i säcken!?


När butiken stänger idag åker jag till Sanna och hennes Delano på Klockaregården för en lektion i tömkörning. Hon var alldeles nyss här för att införskaffa ytterligare en vattenhink och kommenterade det jag nyss själv upptäckte, -du har ju kjol på dig! Ja vet sa jag, och berättade att förr i tiden red alla damer i flera lager kjol och damsadel, så jag ska nog vara kapabel att tömköra lite i kjol. Hon tror nog att hon ska slippa göra hela jobbet själv....


Tre dagar kvar till Globen..........jag måste fortsätta packa!

Av Catherine - 20 november 2008 21:23

I morse när jag backade ur garaget och såg att utetemp.mätaren visade +3 grader tyckte jag det var märkligt....kylan kröp ju snabbt innanför kläderna när jag släppte ut hästarna med sitt hö bara en liten stund tidigare. Konstigt, det verkade ju jättekallt.??..

Filippa och jag susade fram längs "kringelikrok"vägarna som vanligt till dagis i sista minuten och väl framme visade mätaren -2 grader. När jag klev ur bilen for foten iväg och det var super halt, som en tunn ishinna över asfalten. Jag fick som en klump i magen , -det är ju halt! Jag tillhör ju dem som fortfarande inte har vinterdäck.....

Vidare in till stan och butiken körde jag sakta och försiktigt och upptäckte hur mycket mer man hinner med i 80 km/h mot vad man uppfattar i 110...eller mer.......Jag hörde Adam och Grys hela meningar och inte bara när reklamen sätter in. (Tillbringar mina mornar med Mix Megapol) Och det var lättare att uppfatta sångtexternas innehåll och inte bara refrängen.


Samma sak hände på vägen hem då det dessutom snöade för omväxling, man glider sakta fram och hör förarna till bilarna utrustade med vinterdäck säga,

-jä....la kärring, men det stör mig inte det minsta, för jag har ingen lust att hamna i diket. Inte heller vill jag buckla ner min nya fina lilla bil. Väl hemma har pulsen landat på lagom nivå. Sommardäcken ger lugn och ro och tid för eftertanke.


I morgonbitti ska jag dock tänka på att en bil som sovit i rumstemperatur kanske tar en stund på sig att visa den rätta utetemperaturen och förutsätta halt väglag. Jag har haft "eget garage" i nio år, men inte föränn denna vinter varit ägare till en bil av mindre format som går in, förut har de varit både högre och längre och liksom inte fått plats. Jag måste helt enkelt tänka om.


Tänkt om har även Mimmie gjort i butiken idag, för tionde gången, gällande möbleringen i montern i Globen nästa vecka. Men, nu är den klubbad, alla gamla skisser slängda, nu har vi en plan. Och det är en bra plan och idag har vi börjat packa. Vi vill helst åka i morgon, men får hålla oss i skinnet tills på onsdag. Och det finns ju lite kvar att göra innan avfärd.


Ni som vill läsa mer, gå in på Uppsala Ponnyklubbs hemsida och läs dagens blogg ang Murphys hästlag. Ulrika som skriver lyckas varje dag och jag har blivit beroende av att läsa...ni vet väl att hon och hennes syster Gabbi är författare till boken som vi säljer, Tio i manegen, och de kommer för att signera sina böcker på Globen i vår monter, den perfekta julklappen.


Gabbi och jag har vuxit upp tillsammans, det började strax före skogsmulle och på studenten stod vi där med våra blommor och blader som sk gymnasieekonomer som det hette på den tiden.. Vi började på ridskolan ihop när vi skulle fylla sju och vi har nog alltid varit de bästa vänner även om geografin mellan oss, pga min evakuering från Uppsala, numera gör det svårt att ses så ofta, men snart är det Globen och vi ses igen!!!


 Kolla in bilden som är tagen i "vårt" första ridhus på 70-talet, jag minns att vi fick lära oss att styra mellan alla dessa stolpar. Innermått var väl 10 x 15 m eller nåt, det minns säkert Gabbi och jag måste ta reda på detta. Undrar vad SvRF skulle säga om detta idag. Skylten Anläggning skulle nog inte ha satts upp där idag!?


Jag kommer ihåg en hoppträning åtskilliga år senare när instruktören sa åt oss att ducka i språnget då hinderhöjderna inte längre stod i proportion till takhöjden. Gör om det om ni kan!

Av Catherine - 18 november 2008 10:52

Jag har de senaste dagarna misskött mitt skrivande på bloggen, men dagarna fortsätter att rusa i takt med att regnet fortsätter att ösa ner.


I helgen hann vi förutom att jobba även med att baka och bygga ett mycket vackert pepparkakshus, mitt första måste jag erkänna. Jag hade ingen aning om att smält socker kunde vara så varmt och stelna så fort. Tänk vad man får lära sig när man blir mamma! Huset står fortfarande upp, vi får väl damma av det vid senare tillfälle kanske. Jag ser i almenackan att jag är ovanligt tidig med allt ståhej, men nästa vecka går till Globen , och väl hemma igen så har jag bara 2 st lediga lördagar före julafton därav denna julhets!


Som tur är kommer förstärkningen från Uppsala något tidigare i år, mina föräldrar alltså.


Vet ni att Uppsala som är en mycket vacker stad är Sveriges 4:e största, 6,5 mil norr om Stockholm. Vid senaste årsskiftet var befolkningen 185 200 och till år 2030 beräknas befolkningen öka till 235 200. Lite större än Falköpings ca 15 000 alltså!!! Och vet ni hur många gånger jag de senaste nio åren har fått frågan - varför flyttar man från Uppsala till Falköping av alla ställen? Ja, det kan man verkligen undra, livets vägar äro outgrundliga eller vad man nu säger....


På alla dessa människor i Uppsala och med så många stora och fina ridanläggningar borde det finnas många ridsportsbutiker kan man tycka, men så är inte fallet. Jag har kanske inte koll på alla, men en butik ringde jag i går i ärende av privatperson, för där säljs gummistövlar av ett visst märke som jag själv vill ha. Jag blev bemött på ett sätt som gjorde mig chockad, jag hoppas verkligen inte någon därute som ringer Filippa's Ridsport, någonsin blir bemött på ens hälften så uruselt sätt av någon av oss som svarar här. Inte undra på att vi skickar många paket till Uppsala på vår webshop!!!!


Det är inte mycket som är gratis i vår värld, men ett leende, en glad stämma i telefonen och muntlig information till eventuella kunder är det ingen mig veterligen som ännu börjat ta betalt för!

I dag ska jag vända mig till en ridsportbutik i Stockholm så får vi se om jag  får napp.


I dag har alla KAN västar kommit som ska åka med till Globen, mer kartonger alltså. KAN västen är en formstöpt säkerhetsväst anpassad för kvinnor av högsta klass som kommer att hamna på annons i det stora programmet som man kan köpa i Globen. Besökarna kommer att hänvisas till Filippa's Ridsport, kanske tomten får leverera ett och annat formstöpt paket med plats för kvinnobröst i år!

Av Catherine - 14 november 2008 10:40

Fredag igen, dagen började lite tidigare då det var inbokat utvecklingssamtal på dagis. Jag fick även denna gång all anledning att vara en stolt moder, vi får väl se hur det går i tonåren.


Väl framme i butiken stod det varubud i kö och väntade på mig, det börjar droppa in lite extra special som vi ska ha med upp till Stockholm och Globen. Om elva dagar bär det av.


Man planerar och funderar, köper in varor, planerar montern i huvudet otaliga gånger, skriver skyltar och funderar lite till, och vips så sitter vi väl där i lastbilen på vägen hem igen. I år har vi dock bokat in en extra lyxdag i Stockholm, vi åker redan på onsdagen. Planen för onsdag är att ta sig till Globen, checka in på hotellet och kolla läget på den blivande mässan, men sedan hinna med lite julklappsinköp i Stockholm. När vi på torsdagen har vaknat och ätit frukost går vi ner på mässan där mina föräldrar möter upp för monterbygge. På bilden ser ni hur det såg ut förra året i Globen......mycket kartonger blir det, men vi har 12 timmar på oss så det ska väl gå. Sedan blir det full rulle fredag, lördag och söndag. En kär Falköpingsbo numera bosatt i Stockholm kommer och jobbar med oss på lördag och det finns väl i planerna ett glas vin eller fler..........


På söndag hoppas jag min käre make kommer upp och hjälper oss att packa ihop som han gjorde förra året, då är Mimmie och jag minst sagt möra....

Förra året var också tanken att han skulle köra hem, men bara en bit söder om Stockholm när trafiken började avta körde han mer på mitten än till höger och det blev byte av chaufför. Mimmie och Arthur sov som stockar till Skövde där jag som inte var ett dugg trött......väckte dom. Jag körde in på gården hemma i Göteve kl.05.20 på måndag morgon, vi får väl se hur det slutar i år.


Snart kommer lilla Mimmie som ska få ta över och avsluta denna fredag på Filippa's Ridsport då jag har lite annat att uträtta. Snart är det lördagmorgon och då är jag på plats igen.


Har ni sett att vi har ändrat våra öppettider inför jul? Vi har söndagsöppet mellan 10 - 15 från den 7/12 men innan dess har vi vår julklappskväll, boka in den 4 dec redan nu. Då bjuder vi på 15% rabatt på hela butiken och har öppet till 21.00 Mer om detta senare.........ha en fortsatt bra dag! 


Av Catherine - 12 november 2008 21:50

Dagen började fint med en influensavaccination, men jag fick varken plåster eller klistermärke för prestationen. När jag berättade detta för Filippa såg hon riktigt bekymrad ut och sa: -blev du ledsen då? Nä, det är faktiskt helt okej.


Idag var det full rulle på Filippas Ridsport vilket är jättekul och klockan gick snabbare än när man sover,...för då går tiden jättefort! Likaså var kunderna på nätet på hugget och Norrland(inte hela kanske...) har redan hört sig för vad som kan tänkas finnas i montern. Jättekul, snart ses vi igen! Har skickat tuffa Kingsland vinterjackor till diverse destinationer i Sverige, sköter sig bara posten så bör de vara på plats på fredag.


Har idag också lärt mig att har man behov av en Pikeur kavaj med 4 cm längre ärmar så går detta att beställa,( Hej Hej Ulrika!)Pikeur kan ordna det mesta! Alla ni som inte är eller har varit ägare till ett par ridbyxor från Pikeur, här har ni den perfekta julklappen till er önskelista. Jag har sedan 1999 inte köpt något annat i ridbyxväg och samma byxor(dock ganska många i antal) är lika fina fortfarande. Jag tillbringade under sex års tid hela dagarna i ridbyxor så har man ett normalt arbete och kanske använder sina byxor i tre timmar per dag sex dagar i veckan så är det en säker investering.


Som butiksinnehavare är det dessutom extra roligt att packa upp kläder från Pikeur som ligger fint inslagna i silkepapper utan skrynklor och veck i ordentliga kartonger istället för att försöka få upp halvtrasig "kinaplast"och dessutom upptäcka att plaggen saknar märklappar.


Trots att klockan är halvtio på kvällen och man vet att man inte borde äta "middag" så sent så är det svårt att låta bli när magen låter som en gammal gnisslande dörr och man faktiskt inte har ätit ett dugg på nio och en halv timme. Min standard fras i köket är - men vi har ju inget att äta! Arthur hävdar dock att kylskåpet är fullt(han har ofta rätt...) och svarar mig alltid - du får väl använda lite fantasi och ketchup! Oftast blir man då genast mätt!


I kväll gav jag dock fantasin och ketchupen en chans. Det fanns lite kall pasta i kylen som av nån anledning inte givits till hunden, detta toppades med lite brännvinsost och mögelost, in i mikron, lite ketchup och vips så hade jag alldeles själv lyckats....På restaurang skulle detta säkert ha kallats för Husets ostgratinerade pasta med tomatsås på kockens vis eller nåt i den stilen och säkert kostat 85 kr! Magen blev tyst, det smakade inte illa och var säkert jätteonyttigt och någon vidare kock har jag aldrig riktigt strävat efter att bli.


Den som kunde uppfinna ett dagligt piller för överlevnad skulle bli rik, då kunde man ju bara äta när man ska försöka vara social vilket det ju ändå inte finns så mycket tid till. Och föresten skulle man inte behöva oroa sig för alla baciller och ev matförgiftningar som man alltid får höra talas om. Enligt media får man ju dessutom cancer av allt. Och vem vet vad kockarna hittar på !? Kanske skulle satsa lite på kokkonsten ändå.


Mätt och belåten kan jag nu i allafall avsluta denna onsdag som, utan att bli tjatig, har fört med sig ytterligare ett par centimeter regn i Falköping. I morgonbitti ska jag inte ens försöka släppa ut hästarna utan gummistövlar.



Av Catherine - 11 november 2008 20:42

Nu är det jul på Filippas Ridsport i Falköping, trots att det bara är den 11 november. Men, eftersom 1:a advent firas i Globen måste det ju bli jul i butiken innan vi åker och det är bara två veckor kvar till avfärd så det fick bli ikväll. Sara och jag har gjort vårt lilla julfönster och det blev riktigt juligt och fint, dock saknas det lite snö utanför, men den kommer kanske.


Senaste skvallret i butiken idag är att Jessica, en kund, åker med sin häst till Ylva Rubin i morgon som ett resultat av all kunskap vi fick i Vartofta förra veckan och hon kunde också avslöja att Ylva kan komma hit om vi får ihop tio hästar. Jessica kollar med Ylva om en ev.dag i januari och jag hör efter bland våra kunder vilka som är intresserade. Monica och Sanna!!!??


I dag har det inte regnat huller om buller i Falköping som det gjorde i går utan endast rakt uppifrån och ner, om nu det kan vara någon tröst. Motivationen är inte direkt på topp för att investera i vinterdäck när det känns som om vintern kommer att bestå av regn, men jag har väl inget val.


 Nu börjar det närma sig stängning på Filippas eftersom vi ikväll har haft långöppet, Filippa själv sover och jag hoppas hitta hem i mörkret. I morgon blir det influensavaccination för mig för första gången och jag tror att det är rätt väg att gå med tanke på hur almenackan ser ut för resten av 2008, det vore inte läge med två veckor i sängen.

Så här söt kan man vara om man är en bullmastiff.....ni har kanske redan sett vår Alex!?



Ovido - Quiz & Flashcards