Alla inlägg under oktober 2008

Av Catherine - 30 oktober 2008 20:38

Dagen började (efter dagislämning förstås...)med en resa till Skara för att hämta den nya hästen som ägarinnan äntligen hade beslutat sig skulle heta Kimberland (Grattis Emma !) . Emma, du ska få lite extra rabatt nästa gång.... Väl framme hade hästens riktiga namn återfunnits... han heter Delano, så var det ur världen. Allt gick bra och väl tillbaka i butiken fanns en lång rad mail som jag måste ta itu med i morgon.


När min dag vändes upp och ner och då det blev jag,  lite oplanerat som skulle hämta på dagis så blev jag plötsligt "ledig" idag. Hann boka en tid så lastbilen får vinterdäck nästa vecka och hämtade Filippa en timme tidigare. Väl hemma går klockan extra fort men köket fick faktiskt nya gardiner och personligen tycker jag att det blev riktigt bra, diverse andra familjemedlemmar har ännu inte sett något....


I morgon ska lastbilen packas för Mariestadstävlingen på söndag, sedan blir det lördagsstängt denna vecka pga alla helgon, vilka nu de är ?! Såg just på TV att 32% av vår befolkning inte ska fira denna helg överhuvudtaget, själv ska jag tända min fina pumpa och bara vara.


Det pratas just nu väldigt mycket om snöoväder som ska vara på ingång, och jag kan faktiskt avslöja att det i skrivandets stund faktiskt snöar i Göteve. Nu kommer väl den tid på året då man varje morgon vaknar och tittar ut genom fönstret och säger :- åh nej...Trots att man numera har ett inomhusjobb så blir ju allt så mycket lättare under sommarhalvåret. November och december är helt okej, det är ju väntans månader, men januari till mars tycker jag borde utraderas totalt. En enda lång transportsträcka mot vår, sol, grönt och värme. Väl framme i april så har man konstigt nog varje år glömt dessa hemska månader och livet rullar vidare. Och det rullar väldigt fort tycker jag, alldeles för fort.

Av Catherine - 29 oktober 2008 13:11

I går kväll var det täckeskväll på Filippas och vi hade många glada och trevliga kunder i butiken. Sannas nya häst som vi hämtar i morgonbitti föll "offer" för en tävling som vi hade i butiken, "Döp Sannas nya häst". Vi har utlovat ett presentkort till vinnaren som jag ännu inte kan avslöja, men det lutar starkt åt ett håll.........ni får höra i morgon.


Till helgen bär det av till Mariestad och det lutar åt att Sara blir den som representerar Filippas Ridsport den här helgen eftersom jag själv får storfrämmande från Uppsala och bör hålla mig hemma. Frågan är bara om Sara vill köra lastbil, men vi får säkert anledning att återkomma till detta. Hopptävling för häst står på programmet och det var dessutom ganska mycket starter så det kan nog bli en trevlig dag på fältet. Appropå Sara så tog hon lite bilder i butiken i går kväll som jag väntar med spänning på, lägger ut dem här sedan så får vi lite vimmel och mingel från butiken.


Vi har idag på dagen fyra veckor kvar tills vi fullastade är på väg till Globen och Stockholm Horse Show. Det börjar bli dags att planera för monterns planlösning och innehåll även om vi nog har det mesta klart i huvudet. Vi har också lärt oss hur viktigt det är att packa rätt, lasta rätt osv för att allt ska flyta så smärtfritt som möjligt vid inflyttningen. Globen har hela 2008 varit den stora höjdpunkten att se fram emot, det är, Scandinavium i all ära, en viss känsla med all julstämning och alla glada kunder. I år ska vår monter också få "kändisbesök" av författarna till boken Tio i manegen, ett signerat exemplar blir den perfekta julklappen!! Någon har viskat i mitt öra att en uppföljare är på gång...



Av Catherine - 27 oktober 2008 21:58

Här i Västra Götaland har skolorna höstlov denna vecka vilket innebär att dagis la in en stängd dag i dag på måndagen vilket betydde ledig dag för mig och Mimmie i butiken. Filippa och jag var inne i butiken vid lunchtid och det slår aldrig fel, när Mimmie jobbar kommer det inte bara en kartong som ska prismärkas och packas upp, det kommer massor!! Och jag lovar, detta är inget jag kan styra över.


En helt ny underklädeskollektion från Jacson kom idag, för herrar och damer, vuxna och barn. Familjen ska få prova och komma med synpunkter, men det ser riktigt bra ut. Långkalsonger, underställ, boxer för män, boxer för dam och barn samt hipster för dam, och till superpris.


På den lediga dagen hann vi göra mycket, vi har bl a varit och inhandlat diverse tilltugg till täckeskvällen i morgon kväll, Filippas Kundklubb har ju premiär med 15% på hela täckessortimentet och det blir nog fullt hus. Vi hann med ett besök på leksaksaffären också och det var tydligen många mammor som lovat sina höstlovslediga barn ett besök där, det var som tre dagar före jul. Varmt och svettigt och alla barn vill ha mer. När vi stod där i kön som givetvis ringlar sig bland alla små saker som man bara måste pilla på och som så gärna hamnar på golvet, bestämde jag mig: jag måste boka en dag med Mimmie när jag alldeles ensam får sköta alla julklappsinköp.


Och julen närmar sig med stormsteg. Klockan är vriden tillbaka, mörkret har lagt sig och kylan kommer krypandes. Ponnyerna har fått sin decimeterpäls, garaget har röjts så bilen får plats, men dubbdäcken måste fortfarande köpas.....alla dessa inköp, det är tur att de aldrig tar slut, vad skulle man då fundera på????


Snart ska det vara nya julkulor, blommor, mat, godis och klappar. Och julgranen, den viktigaste av alla. Jag har alltid varit den som inhandlat granen av nån anledning (annars hade julen på Fredsberg blivit granlös....), men förra året skulle Arthur köpa den, för första och sista gången....han betalade 200 kr i kassan på PA:s och tog en smal ledsen stackare på vägen ut, hur mycket kulor och glitter vi än hängde i så blev det helt enkelt inte bra, så i år får jag ta tillbaka ansvaret igen. Jag kanske trodde att julen skulle bli " romantisk" om Arthur hade kommit hem iskall om händerna med en Disneygran på sin axel och vi alla hade samlats vid öppna spisen och njutit av årets gran.....Jag har sett för många amerikanska filmer, strunt samma, i år köper jag granen.


Som avslutning på denna lediga måndag ordnade vi till en pumpa som ska pryda och lysa på vår trapp på fredag, den köpte faktiskt Arthur också på PA:s på vägen hem, den var stor, rund och fin, precis som det var beställt. Dock saknade den ett stort handtag, men man kan inte få allt, den blev i allafall jättefin och när vi släckte ner köket för att provtända den, vände Filippa ryggen till och tyckte att det var dags att gå och lägga sig..........hon blev rädd....den kommer att skrämma bort alla onda andar i Göteve på fredag.

Av Catherine - 24 oktober 2008 12:19

Fredag igen och snart november. Finns det någon därute som vet var vi kan köpa tid ? Finns det på burk, flaska eller tub ? Arthur,min man alltså, kom på att idag var sista dagen han kunde åka på mässan på Elmia och prata biogas om nu det kan vara så kul!? Det var ju tur att jag kunde ringa vår lilla Mimmie sent i går kväll så hon kan stänga butiken idag eftersom jag då fick en tidig fredag och hämta på dagis.


Snabb som man är börjar man fundera ut allt man kan hinna göra mellan 16-18 som man annars inte hade hunnit idag....hämta på dagis senast 16, handla mat, hämta hö, Filippa hinner nog rida innan det blir mörkt, laga middag, köra tvättmaskin och i morse när vi åt frukost råkade jag lova Filippa att vi ska baka pepparkakor..............vi hinner nog, jag öppnar ju inte föränn tio i morgon!


Ett mystiskt paket anlände till butiken på förmiddagen. Det är vårt nya butiksställ från Jacson som Mimmie och jag ska försöka montera ihop innan jag åker. Kan ju inte vara svårare än en IKEA möbel!?


Hästen med stort H kommer förmodligen att besiktas på måndag.....åh va kul.......känns som det är jag som köper häst, jag får helt enkelt utnämna mig till gudmor.


Skiftnyckeln och Mimmie väntar.......

Av Catherine - 23 oktober 2008 22:09

Efter ännu en kall kväll men i ett annat ridhus hittade vi hästen med stort H !!!! Sexårig skimmel valack som dansar fram och hoppar som en gummiboll, precis som på önskelistan. Superfin med framtiden för sig och en perfekt "Sanna häst". Nu återstår div. detaljer men min kvinnliga intuition säger att detta blir super. Vi hoppas han har en gömd tvillingbror till våren som kan flytta ihop med mig......


I butiken gick timmarna snabbt, vi hade ju storfrämmande från Hansbo, Hej Mattias!!!! Som vanligt hade vi lite att avverka innan orderblocket kom fram men en del nyheter och en del favoriter blev det. En rolig nyhet till de yngre ryttarna som redan anlänt från Eskadron och som sprider en doft av sommar och sol i butiken mitt i höstrusket är hästvårdsserien i jordgubbssmak! Schampo, hovbalsam, pälsglans, glitterspray och hästgodis i underbara rosa burkar och flaskor, kom in och dofta - det blir den perfekta julklappen till de små!


Ett annat julklappstips var ju alla coola mössor och pannband från Kingsland som redan innan kylan har kommit, skenar ur butiken lika fort som de kom in. Fick bekräftat av KL i dag att allt är slutsålt och inget mer går att efterbeställa, så alla ni som tänkt er en huvudbonad från Kingsland i vinter, skynda er att slå till, nu endast ett begränsat antal kvar!!! Lite mer hoodtröjor kommer dock in för er som sett att just er storlek redan är slut i samtliga färger.


Nu är det bara fyra dagar kvar tills Filippas Kundklubb har galapremiär med sin första kundklubbskväll i butiken. Vi har extra öppet 18-21 där vi kommer att bjuda våra medlemmar på fika och 15% på hela täckessortimentet.Filippa själv har redan sagt att hon ska bjuda alla "tanterna" på karameller, det kan man ju bara inte missa.... Vi kommer varje månad hålla en kundkväll med oslagbara erbjudanden. Håll utkik i butiken och här på bloggen om vad som komma skall.



Av Catherine - 22 oktober 2008 12:35

Alla mina frågor fick sina svar under gårdagen. Filippas blogg kommer att läggas ut live nästa vecka och hela första sidan kommer att få en ansiktslyftning. KUL!

Jag har precis skrivit dagens inlägg och skulle få med min fina skogsbild under texten, men vips så försvann texten och inlägget består av en enda skogsbild. Sur blev jag nu och att återge samma text blir en utmaning.


Hur som helst, i går när jag verkligen fastnade i mitt bloggläsande hittade jag en man under namnet Lancios gummipappa som ni bara måste läsa, han är numera värvad av Hippson och hittas här!

http://www.hippson.se/blogs/havrepappa/index.htm


I går kväll var jag och tittade på en häst i den mörkaste skogen med min kompis Sanna, det regnade, blåste och var ca 4 grader i ridhuset! Jag fick hemska minnen från mitt liv "före Filippa".....dessa kalla ridhus. Det är ett under att man inte har frusit ihjäl efter alla dessa ex antal kalla vintrar i manegen. Trots varm dusch, stor kopp rykande te och den tjockaste filten i soffan ville inte kylan försvinna ur märgen. Jag hoppas lite på den här hästen, den är fin, men vi ska till ett ställe till innan hon får bestämma sig vem hon ska frysa ihop med denna vinter.


I kväll väntar ett referat av Filippas första skogsutflykt med matsäck med dagisgänget, det ser jag fram emot. Det är massor att se fram emot under resterande del av 2008. Filippas Kundklubb har premiär nästa vecka, Globen närmar sig, julskyltning, julklappar och massa andra roliga saker......

Av Catherine - 21 oktober 2008 13:16

Till och med jag som inte tillhör den super ultra moderna människan har förstått det roliga, intressanta och underhållande med att läsa andras bloggar och min personliga favorit(jag har kanske inte hittat alla....)som blivit som en daglig drog är "Mellan havretuggorna på UPK". Den får jag säkert all anledning att återkomma till. Jag måste helt enkelt modernisera mig, en anledning att träna svenska språket i skrift, en daglig paus i arbetet och en stund av egen tid. Jag startar en egen blogg. Efter en kort tids efterforskning blev jag lite misstänksam, kan bli lurad av alla dessa företag....? Jag kollar helt enkelt in vem som ligger bakom UPKs blogg och nu är jag här. Filippas blev valet, inte så svårt, min dotter, min affär, mitt liv. På vår hemsida med tillhörande webbshop har jag försökt få liv i ett nyhetsbrev som skulle kommit ut en gång i månaden, men det blev helt enkelt för tråkigt och krångligt och dessutom kostar det en massa pengar. Jag tänkte om och ville skriva nåt mer personligt som alla våra kunder kan ta del av om de vill. Förhoppningsvis tycker jag att bloggen kan få bli ersättare för nyhetsbrevet. Här kan det personliga och det affärsmässiga vävas ihop. Får man göra så? Det måste också redas ut. Läste just i Ridsport att en blogg ska skötas som ett husdjur och det borde ju passa mig, jag sköter ju om allt.....

Nu måste jag ringa till min ultra moderna mentor och vägvisare i det datatekniska livet och höra hur detta ska läggas upp. Han brukar ju vara kritisk till mina idéer. Kanske han blir glatt överraskad idag? Spännande fortsättning följer.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards